Læs om vores historie

Tilbage i 2019 sad Gökhan Koyuncu og vil starte en virksomhed op, hvor hans synshandicap ikke skulle spille en afgørende rolle. Gökhan overvejede at starte et cateringfirma, hvor kager skulle være en af spidskompetencerne. Problemet lå dog i, at specialiteter som kager er båret af et visuelt udtryk og det vil være umuligt at snakke om den kvalitet uden at have et syn.

 

Selvom synssansen kun er én ud af vores 5 overordnede sanser, er synet alligevel den dominerende sans. Hvis du hører et stykke information, er der stor chance for, at du tre dage senere kun husker 10 procent. Tilføj et billede, og du husker 65%. Billeder slår også tekst, fordi det at læse er ineffektivt for os. Hjernen ser ord som små billeder, som den skal identificere som bogstaver, og derefter afkode meningen af. Det tager tid og ressourcer for hjernen.

Fortsættelse af historien

Gökhan vidste dengang, at synet har en kæmpe betydning, for hvordan vi mennesker omfatter forskellige ting og ønskede at finde et koncept, hvor det visuelle aspekt var ligegyldigt. En aften i 2019 sad Gökhan med en kop kaffe og der opstod ideen om Blind Coffee. Kaffe er det næstmest solgte produkt i verden, kun overgået af olie og ingen kigger ned i sin kaffekop og tænker, at det er et visuelt mesterværk.

Det er de andre sanser som spiller ind når det kommer til en god kop kaffe. Det blev første mursten som skulle vise et glimt af inspiration og socialt ansvar, som bliver fundamentet på et nyt socialansvarlig kaffevirksomhed. Historien om Blind Coffee er ikke blot en historie om kaffe; det er en fortælling om mod, håb og en smule modstand.

Gökhan har gennem store dele af sit voksne liv haft flere iværksættervirksomheder, fordi han brændte for det.

Der er også en skyggesandhed i alt iværksætteriet; Grundet sit synshandicap, så havde han svært ved at få foden indenfor erhvervslivet – En tendens, som går meget igen i det danske samfund, hvor mange personer med et synshandicap er på førtidspension eller ansat i virksomheder, som udelukkende har med blinde og svagtseende personer at gøre og disse stillinger er ofte som telefonsælger eller konsulenter, som skal hjælpe andre personer med et synshandicap.

 

Gökhan har selv gennem mere end et årti været telefonsælger og har brugt den resterende tid på sit iværksætteri. Han drømte om at skabe en forandring, ikke kun i kaffeverdenen, men også for dem, der ofte er overset i samfundet – mennesker med synshandicap.

 

Gökhan vidste ikke det helt store om kaffe, så han gik i gang med at undersøge det. Han betalte for kaffekurser for at få en større viden indenfor kaffefaget. Han søgte praktikker hos flere forskellige kaffeproducenter og fik afslag efter afslag. Så han har helt fra bunden af, uden hjælp fået opbygget en sund virksomhed.